woensdag 13 november 2013

Laatste handgeschept papier voor dit jaar

Tijdens het laatste nazomertje, een week of twee geleden, schepte ik nog eens papier. 

Ik wilde al zo lang eens groen papier maken, maar ik geraak zo moeilijk aan groene broodzakken. Het is de bedoeling dat je vertrekt van een halve kilogram droog materiaal. Daar heb je dus heel veel broodzakken voor nodig. De meeste zakken zijn wit met een gekleurde tekst en/of afbeelding. Dit moet je uitscheuren, want anders krijg je wit papier met gekleurde spikkels. Ik geraak nog steeds niet aan die halve kilogram. Het zal dus voor volgend jaar zijn. 

Maar toch maakte ik groen papier!



Via deze omweg lukte het mij... 
Ik krijg regelmatig van een lieve buurvrouw gele broodzakken. Ze komen uit West-Vlaanderen. Haar schoondochtertje bespaart ze voor mij. Lief hé!

Ik maakte er vroeger al geel papier mee. Maar omdat de voorraad op was heb ik toch voor een nieuw stapeltje gezorgd. 










Tegen de avond heb ik bij de pulp wat lichtgroene servetten gedaan. Maar na het drogen viel het resultaat tegen. Je ziet op de foto het verschil tussen het gele en het groen getinte papier.

De volgende dag heb ik bij de pulp een half pak donkergroene servetten gedaan.  Ben er nog eens flik doorgegaan met de verfmenger, en ik kreeg een mooie gladde groene pulp. 

Na het drogen van dit papier was ik zeer tevreden. Wat een mooie tint groen. Het papier is wel veel fijner van stuctuur dan wat ik anders maak. Dit komt door de servetten die eigenlijk een brei worden en de extra mengbeurt. Ik zie liever de grovere structuur, maar ben toch heel blij met dit groene papier. Ik heb er meer dan dit ene stapeltje. Ik kan er dus naar hartelust kaarten en boekjes mee maken. 

Volgende zomer probeer ik bij het geel blauwe servetten te doen. Eens zien wat voor tint groen ik dan bekom. Maar ik zal pas heel blij worden als ik echt van groene broodzakken kan starten. 
En zwart papier wil ik ook graag nog eens maken. Het verzamelen van de zakken is dus ook al een spannende hobby. Je kan maar een kleur maken als je genoeg van iets samen gespaard hebt. 
Gelukkig heb ik een lieve man die veel verdraagt, en heeft hij mij en al de broodzakken nog niet bij het huisvuil gezet ;-)

Dit schaapje maakte ik voor iemand van mijn handwerkgroepje die het graag wilde, maar geen geduld heeft voor het gefriemel... Ze was zeer blij met de tashanger. Het patroonje komt hier vandaan. 















En van deze cavia's maakte ik sleutelhangers.


De Haaksels uit mijn vorig berichtje, waar ik mee bezig ben worden inderdaad sneeuwmannetjes. De meeste hadden het goed geraden. 
Ik maak ze voor het Poekie project. Saskia had nood aan kleine knuffeltjes voor de prikkemand en aan winterknuffels. Ik combineer de twee. En het zijn niet enkel deze. Ik haakte er in verschillende formaten... Binnenkort op dit blog een sneeuwmannen invasie!!! 

En hebben jullie het ook al gezien? Ik heb momenteel 190 volgers. 
Bij 200 komt er een winterse give-away!!! 

12 opmerkingen:

  1. Wat een werk!!! En wat een doorzetter ben je om toch maar aan groen papier te raken.
    Het is in elk geval goed geslaagd. Proficiat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je papier heeft een mooie kleur groen, het gele is ook prachtig! Groetjes, Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de kleuren prachtig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een moeite, maar voor zo'n prachtig papiertje is het zeker waard geweest.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, je papier! Daar heb je dan inderdaad flinke stapels voor nodig. Hier alleen plastic broodzakken, anders zou ik je helpen sparen.
    Je tashangers zijn heel schattig geworden!
    O, en kom maar op met die sneeuwmanneninvasie, zolang de echt sneeuw nog maar een tijd weg blijft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige kleur. Ook de gele stapel is een succes! De tashangers zijn schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wist niet eens dat er zoveel kleuren broodzakken waren. De enige die ik wel eens zie ik bruin maar groen of wit, nee nog nooit gezien.... Ik vind dat handgeschepte papier wel erg mooi. Kun je het ook maken van eierdozen die komen wel in verschillende kleuren?? Is volgens mij wel wat grover..
    Lief die kleine haaksels.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Jeanine,
    Ik heb er niet bij stil gestaan dat de broodzakken allemaal andere kleur hebben. Heb wel donkerbruine maar zit een groot deel plastic aan en witte letters op dat bruine. Het is altijd leuk om jouw teksten te lezen.
    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo, je hebt er weer een volger bij. Ik volg je met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel leuk ik vondt u blog via andere hakers..zal zeker meer bezoeken...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om te lezen hoe je toch groen papier hebt kunnen maken. De aanhouder wint!
    Lieve kleine haakseltjes heb je weer gemaakt.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine